Laman

7 Agustus 2009

Sianok Canyon








"Ngarai" (the Indonesia for canyon) Sianok lies at the outskirt of Bukittinggi. It is steep-canyon of about 100-150 meters high, very colorful and surrounded by a green valley with a winding river at its bottom. The beauty of this panoramic landscape is hard to describe as if no words can precisely express this geological wonder.

The ignimbtrite plato of Sianok Valley at Belakangbalok Village was produced by two periods of Maninjau volcanic eruptions.

The two eruption periods are separated by fluvio volcanic deposits, consisting of very qoarse sand and conglomerate.

The two periods pyroclatic deposits at containing pumice and locally several coal. These pyroclatic deposits were faulted and formed terrace morphology. The Sianok Valley is considered as an effect of the reactivation of basement fault throughting the ignimbrite deposits.



Sianok Canyon (Gaung Sianok) terletak di Bukittinggi, Sumatera Barat, Indonesia. Ngarai Sianok (Sianok Gorge) mempunyai dinding bukit dua saling berhadapan hampir menegak. tinggi adalah 100 hingga 120 meter dan panjang sekitar 15kilometers. tembok ini melengkung seperti ngarai di mana ada sawah yang luas dan tikungan sungai Sianol pada tapaknya. ngarai ini memisahkan Bukit Tinggi dan Gunung Singgalang. Para saintis menyimpulkan bahawa ngarai ini adalah berasingan dari kesalahan, yang memisahkan Pulau Sumatera menjadi dua membentang di sepanjang jalan panjang (Semangka kesalahan).

sianok canyon panorama 300x201 Sianok Canyon

Indah Gaung Sianok Canyon merupakan tempat kegemaran bagi pelancong. Sianok Canyon adalah salah satu tempat yang paling mengesankan di Sumatera Barat, sangat sangat luar biasa, khususnya selama matahari terbit dan terbenam, dan boleh terbaik dilihat dari taman Panorama Bukittinggi atau anda juga boleh pergi ke ngarai, yang merupakan pemukiman dan sawah daerah. Selain keindahan ngarai, pengunjung juga boleh melawat sebuah bunker Jepun (bunker Jepun adalah penggalian besar-besaran yang digunakan oleh Jepun untuk menyembunyikan pasukan dan amunisi selama WW II) yang terletak di dasar ngarai.

Cara ke Sana

Ngarai Sianok mempunyai sumber daya alam yang melimpah dan budaya. Hal ini terletak sekitar 1 km barat daya Bukittinggi, di mana jarak antara Jam Gadang (Big Clock) dan Pasar Atas. Ngarai Sianok hanya beberapa blok dari salah satu hotel di Bukittinggi. Para pelancong boleh dihubungi dengan kenderaan atau berjalan kaki panas, sedangkan udara segar Bukittinggi. Pengunjung juga boleh naik kereta peribadi atau sado / andong (kereta tradisional) dari pusat bandar ke Taman Panorama yang terletak di Jalan Panorama sambil menikmati cuaca sejuk di Bukit Tinggi.

Dari lapangan terbang Minangkabau antarabangsa, anda boleh mengambil mobil sewaan atau minibus plying laluan Padang-Bukit Tinggi ke Bukit Tinggi. Jarak antara Padang dan Bukit Tinggi sekitar 90 km.

sianok canyon monkey 300x201 Sianok Canyon

Bepergian

Jika anda ingin menikmati keindahan Ngarai Sianok dari Taman Panorama, anda boleh menggunakan gazebos saat menonton monyet bermain-main di taman. Selain itu, ada menara tinggi 20 meter berhampiran kedai-kedai suvenir di mana anda boleh melihat keindahan Ngarai Sianok jelas. Atau, pengunjung boleh pelancongan 2 Km menggunakan kereta peribadi pergi ke dasar ngarai Sianok melalui antara jalan dari Bukittinggi dan sawah.

sianok canyon rock 300x201 Sianok Canyon

Ada berjalan menyenangkan ke dalam ngarai dan sepanjang sungai. jejak ini berjalan sampai ke Koto Gadang, rumah dari perak dari WestSumatra. Anda boleh berjalan kaki melalui ngarai Sungai Sianok, mampu untuk menyeberangi dengan perahu yang difasilitasi oleh Qurays Pertubuhan Sukan Air di laluan time.the yang akan pergi melalui berasal dari Desa Lambah sampai Desa Sitangkai Batang Palupuh sepanjang 3,5 jam. Pada bank, terdapat ditubuhkan semua jenis tanaman seperti Rafflesia dan tanaman ubat. Haiwan-haiwan liar seperti monyet genteng ditubuhkan panjang, siamang, rusa, babi hutan, macan tutul dan tapir. Dalam Kolonial Belanda, jurang juga disebut "Kerbau sanget, kerana terdapat banyak kerbau liar yang hidup di percuma di sekitar sungai. Woods dan rumput pada tanaman atasnya itu.

Untuk DO

Di Panorama Taman, pengunjung dapat menikmati pemandangan indah saat makan di gazebos. Anda boleh mengambil gambar pemandangan ini dari Gorges pemandangan indah yang menarik banyak fotografer dan pelukis untuk melawat Gaung Sianok. Ingat bahawa, anda tidak boleh melewatkan keindahan Sianok Canyon mahupun asing untuk merakam untuk anak cucu.

Dalam Taman Panorama juga mempunyai mini teater untuk seni persembahan tempatan.

Dalam Taman Panorama Utara, ada merchandise gerai yang menjual t-shirt, tas, rotan kerajinan, sampai lukisan yang merakam indah Sianok Canyon

Untuk Makan

Kios di dalam taman hanya menjual makanan ringan dan minuman. Di luar kompleks, anda boleh menemui restoran yang menjual nasi Kapau.

Tidak ada komentar: